Jakie mogą być warunki gwarancji udzielanej na okna?

otwarte okno

Wielu klientów wybierając nowe okna do swojego domu lub mieszkania, lub po prostu wykańczając budowany dom i szukając odpowiedniej stolarki okiennej, zwraca dużą uwagę na to, jak długi jest gwarantowany przez producenta okien okres gwarancji. Jest to oczywiste, przecież wymiana okien w domu czy w mieszkaniu to wydatek sięgający nawet kilku lub kilkunastu tysięcy złotych. Nic więc dziwnego, że chcielibyśmy mieć jak najdłuższą gwarancję, która w przypadku powstania jakiejś usterki sprawi, że nie będziemy musieli samodzielnie ponosić kosztów naprawy lub wymawiany okna. O czym jednak nie każdy pamięta, zapisy umowy gwarancyjnej mogą być różne i nie zawsze uwzględniają wszystkie ewentualne przyczyny uszkodzenia okien. Na jakie zapisy umowy gwarancyjnej na pewno warto jest zwrócić szczególną uwagę?

WSZYSTKIE WARUNKI GWARANCJI SĄ ZAPISANE W DOKUMENCIE GWARANCYJNYM

Otrzymany przez klienta podczas kupowania okien dokument gwarancyjny z jednej strony stanowi zapewnienie producenta odnośnie jakości i trwałości sprzedawanej przez siebie stolarki okiennej, a z drugiej wskazuje klientowi, w jaki sposób powinien prawidłowo użytkować okna i w jakich przypadkach ma prawo do zgłoszenia reklamacji, upomnienia się u producenta o wykonanie niezbędnych napraw lub całkowitej wymiany okna. O czym na pewno mało który klient wie, nie istnieją tak naprawdę żadne odgórne przepisy, które regulują kwestie obowiązku udzielenia gwarancji na produkowaną i sprzedawaną stolarkę okienną i drzwiową. To czy otrzymamy gwarancję oraz jak długo będzie obowiązywał okres gwarancyjny, zależy od polityki danej firmy. Oczywiście jednak raczej trudno jest znaleźć producenta okien, który w ogóle nie zapewnia okresu gwarancyjnego na produkowane okna. Najprawdopodobniej bowiem ciężko by im było znaleźć klientów, którzy byliby skłonni podjąć ryzyko i takiemu producentowi zaufać. Gwarancję na okna, podobnie jak gwarancję na inne produkty i urządzenia, klient powinien otrzymać w formie pisemnej w postaci dokumentu gwarancyjnego. W takim piśmie koniecznie musi się znaleźć data sprzedaży i montażu okien, podpis i pieczątka firmy, która zajęła się realizacją usługi, a także okres obowiązywania gwarancji oraz dokładne jej warunki. Właśnie ten ostatni punkt jest najważniejszy dla klienta, ponieważ to w nim jest dokładnie wyszczególnione, w jakich przypadkach klient może się domagać od producenta bezpłatnego wykonania naprawy lub wymiany okna.

ELEMENTY, KTÓRE OBEJMUJE GWARANCJA NA OKNA

Kupując okna i zapoznając się z dokładnymi warunkami umowy gwarancyjnej, klient przede wszystkim powinien sprawdzić, czy gwarancja obejmuje całe kupione okna PCV lub aluminiowe, czy tylko jego poszczególne elementy, takie jak zestawy szybowe, fronty czy zastosowane okucia. Co bardzo ważne nawet jeżeli gwarancja obejmuje wszystkie elementy profili okiennych, nie jest powiedziane, że dalej w karcie gwarancyjnej nie zostały wskazane dokładniejsze warunki, kiedy klient może zgłosić reklamację i ubiegać się o dokonanie bezpłatnej naprawy okna.

DODATKOWE WARUNKI UMOWY GWARANCYJNEJ NA OKNA

Dodatkowe warunki i obostrzenia dotyczące udzielanej gwarancji na całe okna lub na poszczególne elementy budowy profili, najczęściej uwzględniają możliwość udzielenia gwarancji od miejsca ich montażu, a dokładniej od tego, jak daleko od okien znajduje się linia brzegowa. Często bywa tak, że jeżeli nasz dom znajduje się zbyt blisko morza, okres gwarancji na zastosowane okucia okienne skraca się z np. 7 do 5 lat, a na powłoki lakiernicze nawet do 2 lat i w konsekwencji jedynymi elementami, które są objęte pełnym 7-letnim okresem gwarancyjnym, pozostają zestawy szybowe.

Kupując okna naprawdę warto jest sprawdzić warunki otrzymanej gwarancji. Nasza firma niczego przed swoimi klientami nie ukrywa i podpisując umowę na produkcję i na montaż okien od razu tłumaczy swoim klientom, jakie dokładnie są warunki udzielanej na nie gwarancji.