SZYBA BEZPIECZNA
Zastosowanie
Pęknięcia na szkle hartowanym Chroni ludzi przed poważnymi obrażeniami, jeśli ulegnie rozbiciu. Do jej budowy stosuje się szkło hartowane (rozpada się na drobne kawałki o tępych krawędziach, np. szyby w samochodach z wyjątkiem szyby czołowej), laminowane (dwie tafle szkła z folia pomiędzy nimi), klejone żywicą lub zbrojone siatką z drutu (po rozbiciu szyby te nadal stanowią jeden element). Stopień wytrzymałości tych szyb określają klasy chroniące tylko przed zranieniem oraz bardziej odporne na zniszczenie i stanowiące pewne utrudnienie przy próbie ich sforsowania. Najpopularniejsze szyby bezpieczne (laminowane) są zbudowane z dwóch tafli szkła i jednej lub dwóch warstw folii PVB. Oznacza się je za pomocą odpowiednich kodów. Np. 3.3.1 to szyba bezpieczna zbudowana z dwóch tafli szkła, każda grubości 3 mm, i jednej warstwy folii, a 44.2 to szyba klasy P2 złożona z dwóch tafli 4-mm i dwóch warstw folii PVB. Szyby bezpieczne warto stosować szczególnie w w przypadku dużych przeszkleń (np. drzwi balkonowe) jak również w świetlikach dachowych i w oknach nieotwieralnych o dużej powierzchni.
Podstawowym zadaniem szkła laminowanego jest ochrona osób przed przedmiotami przypadkowo uderzającymi w szklaną powierzchnię. Po uderzeniu szyba zachowuje stabilność. Przy mechanicznym przeciążeniu wskutek uderzenia szkło wprawdzie pęka, ale jego kawałki przytrzymuje folia PVB, a otwór pozostaje zamknięty.
Klasy szyb
- W klasachO 1; O 2; P 1 A chronią przed zranieniem przy rozbiciu szyby, utrudniają rozbicie szyby przy gwałtownym zamknięciu okna lub drzwi.
- W klasieP 2 A pełnią wszystkie powyższe funkcje, dodatkowo mogąc stanowić czasową ochronę przy próbie włamania bez przygotowania
Szyby bezpieczne-mogą występować w wersji o budowie jedno (od wewnątrz lub od zewnątrz) lub dwu stronnej.